Bestuursvoorzitter Tom Toumazis besloot direct na zijn aantreden in augustus 2011 de strategie tegen het licht te houden. Mecom stelt dat de kracht van het bedrijf ligt in de kwaliteit van de medewerkers en het sterke abonneebestand. ,,De 1,2 miljoen abonnees hebben solide oplage-inkomsten opgeleverd, ondanks de flinke economische tegenwind.”
Toch staan alle mediabedrijven voor ,,aanzienlijke uitdagingen” naarmate de bedrijfstak zich verder ontwikkelt. ,,Het internet en sinds kort ook tablets en smartphones veranderen de manier waarop lezers nieuws en informatie tot zich willen nemen. Tegelijkertijd staan de advertentie-inkomsten onder druk door de economische onzekerheid en een terugval in de uitgaven van de consument.”
Strategische speerpunten
Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden en te kunnen profiteren van kansen in de toekomst heeft Mecom een aantal strategische speerpunten opgesteld. Zo wil het bedrijf een betaalmodel invoeren voor alle platforms, inclusief mobiele. Mecom komt met betaalde iPad-apps voor alle toptientitels, gevolgd door apps voor apparaten die draaien op het Androidsysteem van Google en op HTML5.
Daarnaast wil Mecom tussen nu en 2014 een kostenbesparing realiseren van 70 miljoen euro door ,,te snijden in de personeelsbezetting op alle functieniveaus”. Dit jaar moet dat al 25 miljoen euro opleveren. Mecom neemt dit jaar en in 2013 een buitengewone last gerelateerd aan de besparingsmaatregelen, die naar verwachting in 2014 hebben geleid tot een kostenverlaging van 25 miljoen euro. Inclusief eerder aangekondigde besparingen door de outsourcing van IT-diensten brengt het totaal dat jaar naar verwachting op 35 miljoen euro.
De Pers
Ook wil Mecom de portefeuille versterken door bedrijven met een lage marge onder de loep te nemen, alsmede de gratis dag- en weekbladen die geen kernactiviteit vormen tenzij ze betaalde activiteiten ondersteunen of hogere marges opleveren.
Volgens een woordvoerder valt De Pers buiten het onderzoek. Wegener is niet de eigenaar van die gratis krant, maar heeft sinds 2009 het langlopende recht om advertenties in De Pers te verkopen. De tegenvallende omzet daaruit en een afwaardering van uitgavenrechten bezorgden Wegener in 2010 een strop van bijna 63 miljoen euro op de overeenkomst met De Pers. Op 14 maart presenteert Wegener de resultaten over 2011.
De maatregelen moeten leiden tot een stijging van de winstmarge (ebitda) met 2,5 procentpunt tot 13,3 procent in 2014.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl